dijous, 18 d’abril del 2019

MIQUEL, RAMON: HAN PROHIBIT LES PARAULES!

Miquel, Ramon: han prohibit les paraules!

Ho he explicat ja alguna vegada, l’educació sentimental —i no només sentimental— de part de la meua generació va passar pels cantautors —en castellà, en francès, en anglés i sobretot en català—. La Cançó, la Nova Cançó, que creixia i creixia entre els fils d’aram de la misèria cultural franquista ens va arribar ben potent als anys 70 del segle passat.

Un “single” del Raimon, un LP de l’Ovidi, una interpretació d’un amic, com el Joan Pina, desenes de directes amb prohibicions incloses —ben memorable va ser la petrerina de l’estimat Lluís Llach, el juny del 75—; molts altres noms: M. Del Mar Bonet, Joan Isaac, Al Tall, Marina Rosell, Companyia Elèctrica Dharma, Pi de la Serra —“Quico, encara n’està ple el cel, de fills de puta!”—, Ramon Muntaner...




 Este últim, menys conegut que el popular triumvirat de Raimon, Llach i el “nostre” —ben meu!— Ovidi Montllor, d’Alcoi, per a mi va ser tota una descoberta. La seua carrera fou curta: vuit àlbums del 74 al 87, d’entre els quals en destaque Cançó de carrer, Cròniques, Veus de lluna i celobert, Balades i cançons i, sobretot, Presagi.


Va ser un cantautor de poetes, un joglar. I com Raimón fera amb el clàssics del XV i Salvador Espriu, i Ovidi amb Vicent Andrés Estellés, ell ho va fer amb l’enorme Miquel Martí i Pol, poeta que anys després encetaria una intensa col·laboració amb Lluís Llach.


El disc Presagi, amb nou poemes de Martí i Pol, m’impactà profundament. L’èpica dels versos i la veu, amb uns extraordinaris arranjaments, segueix commovent-me. Ara, en la primavera de 2019, són nítidament actuals. És el que tenen el clàssics:










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada