divendres, 17 d’abril del 2020

JOAN MONLEON, UN ORXATER A PETRER

Joan Monleon, un orxater a Petrer




 En un bar de la Foia, allà per mitjans dels anys 70, un grup de jóvens de Petrer sopaven a mitjanit amb Lluís el Sifoner i el seu grup de músics, que acabaven d’actuar al carrer de Sant Antoni, i un tal Joan Monleon, amic de Lluís, a qui va acompanyar en el seu viatge artístic a Petrer. Lluís el Sifoner era llavors un jove cantant de música popular molt celebrat que, gràcies a l’associació de veïns “Miguel Hernández”, del barri antic, va venir a actuar a Petrer en la revetla de Sant Antoni.

El Sifoner era famós pel seu “mànec de  tres pams i mig”, però en pocs anys despareixeria dels escenaris. En canvi, el seu llavors poc conegut acompanyant, el senyor Monleon, acabaria sent un dels “xòumans” més reconegut del País Valencià. I ja amb eixa condició de reputat artista tornaria el 1981 a Petrer liderant l’orquestra dels Pavesos: un projecte musical al·lucinant nascut a la falla valenciana “Corretgeria-Banys dels Pavesos” i que durant la transició i els primers anys democràtics va tindre un enorme èxit. L’escriptor Joan Fuster en va dir: 


“Els Pavesos han sabut connectar amb una vena de tradició jocunda, vulgar de cap a cap, que anava perdent-se entre la nostra gent i l’ha revitalitzada a un nivell inèdit. No s’han proposat exhumar cap folklore insigne, sinó rescatar, per a un públic nou —un públic ja destradicionalitzat— unes quantes cançons del segle passat o de la primeria de l’actual. És molt útil i agradable esta batalla contra els convencionalismes puritans, contra els tabús reaccionaris”.


 I a gosades que Joan Monleón, Merxe Banyuls —la seua parella d’escenari— i els  estrafolaris i coents músics dels Pavesos van posar cap avall puritanismes i actituds reaccionàries. La nit que van actuar a la plaça de Dalt de Petrer, per exemple, Monleon entre cançoneta i cançoneta, ens va fer un “streptease” integral del seus cent vint quilos de carn, pèls i bonhomia. Una cosa de no dir.

Aquella mateixa nit, el “xòuman”, acabada la espatarrant i histriònica actuació, oportunament vestit i arreglat, i convidat per un bon amic, va aparéixer per ma casa Llavors jo vivia al carrer Sant Bertomeu. Ocupà ell tot soletes el seient doble del nostre tresillo de vímet i entre aigües de valencià i altres beuratges i fums poc recomanables conversàrem, riguérem i descobrírem que aquell homenot no només era un gran artista sinó també un senyor culte i compromés amb el nostre redreçament com a poble.


Els Pavesos, com tants grups de música popular valencians, tingueren una vida relativament curta. Els “progres” que ens governaven aleshores preferien apostar pels obscenament ultrapromocionats “movidos madrileños” i altres collonades hispanes. Tot i això, la figura de Monleon continuà sent un referent artístic. Ara ja no el sentíem cantar però el veiem al cinema espanyol. Entre 1979 i el 2002 participà en una vintena de pel·lícules: “El virgo de la Vicenteta”; la memorable “Con elculo al aire”; “Que nos quiten lo bailao”; la berlanguiana “Moros y Cristianos” o “Puta misèria”, d’entre altres.



 “A guanyar diners, on estan, on estan...”, era la cançoneta que entonaven les “monleonetes”, és a dir, les xiques que, amb poca roba i un parell d’insinuants i provocatives vidrioles ens invitaven a participar en “El Show de Joan Monleon”, popularíssim programa  en directe dirigit i presentat per l’increïble... Joan Monleon! Va batre tots els rècords d’audiència en els tres anys (1989-1992) que va durar.

Un sector minoritari del la “intel·lectualitat” valenciana, més per incapacitat nostra en errar l’objectiu que pels dèficits del divertit programa televisiu, el criticàrem. Joan Fuster, càustic com sempre, i en defensa del mateix Monleon, va dir «què voleu que faça Juanito, la Revista de Occidente?». Tenia raó el mestre de sueca, tot i que a ell no li agradava molt que li la donaren. En la perspectiva del temps, “El Show de Monleon” s’ha de valorar com un programa socioculturalment útil, fins i tot brillant en el seu gènere. El problema va ser que la resta de la programació de TVV-Canal 9, en general, era molt pobra, insostenible econòmicament, cada vegada més castellanitzada i obscenament estèril i desculturalitzadora i, en els últims temps, un autèntic femer de corruptes i corrupcions del Partit Popular.

I Petrer tornà a estar amb l’artista. En este cas férem com Mahoma —“si la muntanya no ve a Mahoma...”: un autobús de paisanes i paisans, gràcies a la bona gestió del Moros Fronterizos, van assistir al “show” el 3 de gener de 1987. Compte, la cosa no va ser fàcil. Cal dir que la demanda per assistir al programa procedent de diversos col·lectius (fallers, comparses, filaes, associacions festeres, confraries, foguerers, colles,... fins i tot de fora del País Valencià, es concretava en 400.000 cartes setmanals rebudes pel programa sol·licitant invitacions). Siga com siga, segons conten el assistents, l’experiència d’aquell directíssim va ser espectacular: monleonetes, vidrioles, proves d’ous, taronges, la  barroca i hilarant paella russa i l’enorme mestre de cerimònies —Joan Monleon—... foren, això, un autèntic xou.

Han passat poc més dels deu anys de l’adéu definitiu de l’artista. À Punt li dedicà fa unes setmanes un programa —molt recomanable, vos l’aconselle— i jo em sentia obligat autocríticament a fer justícia mitjançant un paperet al senyor Joan Monleon Novejarque, l’home que es va riure de tots i totes, d’ell mateix, de les nostres transcendències, que no són altra cosa que vanitats i banalitats, i que ens ensenyà com un orxater vocacional del barri del Carme pot acabar sent el “xouman” més important que ha tingut mai este país.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada